Pyöräretki Ruotsin
itärannikolla 2013
Reissukaverin terveysongelmien takia oli muutaman viime vuoden
kesäreissut poljettu yksikseen. Samalla matkat olivat kasvaneet - kahden perheen
aikatauluihin mahtuvat viiden päivän reissut vaihtuneet kymmenen päivän matkoihin.
Parin vuoden takainen reissu junalla Kemijärvelle ja sieltä pyörällä
itärajaa alas jäi mieleen hyvänä eikä vähiten liikkeelle lähtönsä vuoksi:
pyörän nostaminen illalla junaan ja aamulla sieltä pois, edessä pitkä ajo kotiinpäin
– oikeasti hohdokasta!
Fillarin keskustelufoorumilla jotkut varoittelivat tylsästä E4:n varren
ajamisesta, mutta joku myös vinkkasi Svenska Cykelfrämjandetin oppaaseen
Cykespåret längs ostkusten. Sain tilattua sen ja hankin Ruotsin tiekartat (1:
400 000 Pohjoisimmilta osin ja 1: 250 000 muuten) ja uskaltauduin
matkaan ankaran nettiselaamisen ja –suunnittelun myötä.
Su 9.6. Nokia – Tampere – juna (26
km)
Viimeinen työpäivä, fillari kunnossa, pakkaukset melkein valmiina jo
jonkun päivän. Päivitys kuvan kanssa Facebookiin: `Rakas (raskas) putkikameli
valmiina kantamaan miestä seikkailuun´, ja sitten ei jaksanut enää tappaa aikaa
kotona, vaan käänsin pyörän kotipihasta kohti Tamperetta.
Parin kympin testimatka Nokialta Tampereelle kertoi, että mikään ei
narise eikä kolise, kalusto toimii. Kona DrDew hyvillä telineillä ja Ortliebin
laukuilla pitäisikin toki toimia retkellä, ainoa päivitys normaaliin oli vanhan
(siis oikeasti vanhan) Fliten vaihtaminen satulaksi. Painoa oli toki paljon –
teltta, keitin ym.
Tampere nautiskeli kesäillasta, Sauna-festarin raskaat sävelet kaikuivat
Ratinan suvannossa, pyörä konnarivaunuun ja mies makuuvaunuunsa – hyvältä
tuntui!
Ma 10.6. Kemi – Tornio,
Haaparanta – Kalix - Luleå (202 km)
Oli komeaa raotella silmiä yöjunassa tavaillen asemien nimiä kesäkuun
valoisassa yössä! Vahva reissussa olemisen tunne säilyi aamuun asti ja hyvillä
mielin nostin pyörän alas junasta Kemin pilvisellä ja vilpoisalla asemalla puoli seitsemän aikaan aamulla.
Tornioon oli matkaa kolmisen kymmentä kilometriä pyöräteitä, sade
kerkesi alkamaan. Kahvit vielä Suomen puolella ja soitto kotiin, sitten sillan
yli Haaparantaan. Kaupunki nukkui vielä, joten ei syytä isompaan poikkeamiseen,
ensimmäinen Cykelspåret-kyltti silmiin ja ulos kaupungista pohjoiseen
Tornionjokivartta.
Kukkolankoski on kuvissa komea, vesitihkussa vähemmän, siis
muutama valokuva ja eteenpäin. Reitti vei 30 km ajaksi hiekkatiepätkälle, joka
oli hiljainen eikä sitten paljon muuta - autiota pohjoista maisemaa, turhauttavaa
ja sateessa pyörän kuralla kuorruttavaa. Tien varrella oli parissakin kohtaa
kylttejä Årets by ja vuosiluku. Jonkun ”kylän” kohdalla en ehtinyt huomata,
missä se kylä oli, kriteerit vuoden kylälle jäivät pikkuisen epäselviksi.
Tupasvillaa oli soilla silmän kantamattomiin, sitä koitin välillä kuvata (otin
mukaan järjestelmäkameran, mutta ei kuvaaminen ja pyöräreissu oikein istu
yhteen). Ei tuosta mitään valokuvahistoriaan jääviä otoksia tullut.
Ruokapaikkaa ei oikein meinannut löytyä suomaiseman jatkuessa, lopulta
pysähdyin hirvenmetsästyslavan kohdalla, kiipesin ylös ja aloin keittää vettä
lämmin kuppi-ateriaan. Hyttysten hyökkäys oli hirmuinen, myrkky auttoi jonkin
verran, mutta ei minua varsinaisesti tarvinnut houkutella matkaa jatkamaan.
Kalix oli reissun ensimmäinen poikkeamispaikka. Ensimmäinen ICA.
Ruokakaupat ovat jänniä paikkoja, kansanluonnetta paljastavia. Ensimmäinen
havainto oli, että jugurttihyllyjä ei käytännössä ollut, litran purkkeja
joitain, pienempiä ei oikein ollenkaan. Jugurttien sijaan hyllykaupalla
Risifrutteja – pyöräilijälle toki erinomaisia välipaloja. Oluthyllytkin olivat
huomattavasti suomalaisia pienempiä, olutkin 3,5 prosenttista (aivan saman
makuista ainakin väsyneelle pyöräilijälle pitkän päivän jälkeen, eli siitä vain
laimentamaan olutta, päättäjät!). Tunnbröd ja tonnikala taisivat asettua
perusruuaksi jo tällä ensimmäisellä kauppareissulla. Kalixissa myös ensimmäiset
kahvit konditoriassa, joita Ruotsista löytyy ilahduttavan tiheässä. Sitten tie
jatkui ja Cykelspåretin kiertoreitti sai vaihtua E4:ksi. Tie oli melkein
kokonaan kolmikaistaista ja aikaa vaikeaa fillaroida ainakin yksikaistaisella
puolella: kaiteiden välissä kohtalaisen kapea ura autoille, aivan liian kapea
piennar ja niiden välissä tärinäraita. Tämä vesisateessa takasi liiallisen
juhlatunnelman talttumisen!
Suunnittelemani yöpaikka tuli vastaan jo klo 15 aikoihin, joten
eteenpäin E4:ää, sateessa ei kierteleminen innostanut ja pohjoisessa Ruotsissa
nuo kiertämiset reittioppaan mukaan olivat todellisia kiertämisiä – pitkiä
matkoja ja huonoja teitä. Jossain vaiheessa alkoivat renkaat tuntua tyhjiltä ja
poikkesin huoltiksella tarkistamassa paineita. Eturengas oli oikeasti löysä eli
renkaan täytyi vuotaa. Kiekkoa ei saanut irti ennen kuin olin irrottanut
etutavaratelineen, eli sähläsin pyörän kanssa aika pitkään. Joku motoristi
jakoi empatiaansa kertomalla, kuinka oli jäänyt puhjenneen renkaan kanssa
keskelle moottoritietä ilman työkaluja. En tiedä, lohduttiko tuo, mutta aina
kiva, kun joku poikkesi juttelemaan.
Ennen Luulajaa tie muuttui moottoriliikennetieksi ja pyörälle piti
löytää toinen reitti. Se oli sinänsä ihan Ok, mutta autotie olisi vienyt
suoraan leirintäalueelle, nyt kiersin kaupungin kautta (sateessa ei juuri
innostanut poiketa kaupungin nähtävyyksiä katselemassa matkamittarin näyttäessä
190 km, vaikka kaupunki sinänsä olikin kivan näköinen) ja kilometrejä kertyi.
Ystävällinen koirankusettaja opasti pyörätielle juoksemalla pyörän vieressä (!)
ja parin sillan ylitettyäni ja mittarin kierryttyä kunnioitettavasti yli 200 km
tulin leirintäalueelle. Mökki oli kallis, mutta sateen jatkuessa ei hinta juuri
vaivannut, vaan pääsin sisätilan autuaaseen kuivuuteen, suihkuun, iltapalaan,
sänkyyn…
Ti 11.6. Luleå – Piteå – Skellefteå
(165 km)
Aamulla ei satanut, mutta ei tämä oikein kesältäkään tuntunut.
Cykelspåret olisi jälleen kierrellyt hiljaisempia reittejä, mutta nämä olivat
niin kovin pitkiä ja veivät kovin hitaasti kulkusuuntaan, että jatkoin E4:n
olemattomia pientareita. Piteå oli sopivalla paikalla aamupäiväkahvitauolle ja
aurinkokin pilkisti esiin niin, että join kahvit kävelykadulla ulkoterassilla.
Kävelykatu oli täsmälleen samanlainen kuin noin kahdessatoista seuraavassakin
rannikkokaupungissa, viehättävä toki!
Lounaan aikana aurinko yritti edelleen lämmittää ilmaa mainioilla hiekkarannoilla. Keitin pastat hotellin edessä merenrantadyyneillä ja jopa olin hetken pitkälläni ruokalevolla, tosin GoreTex-takki päällä! Joitain hotellivieraita (sääli niitä, joiden lomaunelma jäi sateen ja kylmän jalkoihin!) kulki ohitse varsin pitkään katsellen.
Lyhkäisillä ajamista ei tarvinnut edes pohtia, mutta ajo oli selvästi
eilistä leppoisampaa, kun sade pysyi poissa. Taajamat rytmittivät matkaa,
kunnes Byskessä jätin valtatien ja lähdin seuraamaan pyöräreittiä. Reitti vei
oikein mukavan ruotsalaismaaseudun läpi. Mietin, miksi se on niin paljon
viehättävämpää kuin suomalainen ja päädyin toteamaan, että ainakin tuet
maitotiloille toimivat eri tavalla, sillä Ruotsissa näkyi jatkuvasti pieniä
karjoja laiduntamassa, Suomessa pienet maitotilat ovat kuolleet jo aikaa
sitten. Myöskin yleissiisteys on Ruotsissa erilaista, kaikki on jotenkin
vaikeasti määriteltävän sievää. Maalit talojen seinissä kunnossa, paljon
kukkaistutuksia, hyvin leikattuja nurmikoita, pusikoita hämmentävän vähän… Parin
epävarman risteyksen jälkeen tulin hurjaan ylämäkeen lähes autiolla tiellä.
Ylämäki onneksi myös laski (pysäytin mäkeä ylös taluttavan naisen ja varmistin,
että reitti on oikea) ja niin tulin Skellefteåhon. Leirintäalue olisi ollut laskettelukeskuksen
yhteydessä kovan mäen takana väärällä puolella kaupunkia etenemissuuntaani
nähden, joten päätin tarkistaa toisen leirintäalueen merkin, vaikka se olikin
merkitty pienemmällä symbolilla.
Pohjoisemmassa Ruotsissa ilmeisesti useampikin seurakunta hankkii
itselleen tuloja pitämällä yllä leirintäaluetta. Sellainen oli täälläkin
kyseessä, kun tulin paikalle ihmeteltyäni kyllä, kun leirintäalueopasteita ei
ole missään. Tulin jonkinlaisen leirikeskuksen pihaan – muutama rakennus, niistä
yksi selvästi kirkkorakennus, yhtään ihmistä ei näkynyt missään. Totuus selvisi
jo paikkaa katselemalla, mutta varmistui lopullisesti, kun pihaan kaarsi auto
ja sieltä nousi ulos pappi. Hän kertoi, että leirintäaluetta ei ole pidetty
enää kolmeen vuoteen, mutta kysyttyäni antoi kuitenkin luvan laittaa teltan
pystyyn. Niin yövyin kirkon takapihalla, pesut jäivät huonoiksi, mutta muuten
leiripaikka oli oikein hyvä. Ajelin vielä muutaman kilometrin matkan takaisin
kaupunkiin, mutta siellä oli aivan yhtä kuollutta kuin arki-iltana
suomalaisissakin pikkukaupungeissa ja niin tulin kaupassa poikkeamisen jälkeen takaisin.
Matkalla kiertelin hetken paikkakunnan teollisesta historiasta kertovalla
varsin vaikuttavalla puutaloalueella, mutta ajoissa pääsin nukkumaankin.
Ke 12.6. Skellefteå - Burträsk - Umeå
(166 km)
Aamuyöstä alkoi sade. Kun joskus nuorena ajattelin tulevani
kirjailijaksi, kirjoitin johonkin tekstiin, kuinka täydellinen lomaunelma on
herätä sateeseen teltassa ja todeta, että antaa sataa, minulla ei ole kiirettä!
Olin minä aika typerä nuorempana – tietysti sateeseen pitää nousta, vaikka teltan
kasaaminen ja liikkeelle lähteminen sateessa onkin inhottavaa! Sekä E4, että
Cykelspåret kulkivat rannikkoa pitkin, mutta kartasta löytyi pikkuisen
oikoisempi tie sisämaan kautta, siis sinne! Burträsk on kuulemma Norrlannin
juustokeskus ja ihan kiva pikkukaupunki se olikin. Tulin sinne sopivasti
ruoka-aikaan ja niin lankesin syömään kebab-ravintolassa muussia ja lihapullia (ruotsalaisissa
kepab-ravintoloissa samoin kuin huoltoasemien Sibylloissa on aina tarjolla
muussia, Suomessa ei) ja jätin keittimen pakkauksiin. Paikkakunnan kirkossa
alttaritaulu oli niin selvää Magnus Enckeliä, että siitä piti ottaa kuva.
Mistään pikaisemmista nettitiedoista en saanut vahvistusta taiteilijasta, mutta
yhtäläisyys Tampereen tuomiokirkon alttaritauluun oli niin ilmeinen, että ei
muuta mahdollisuuttakaan ole.
Burträskin jälkeen tien pinnoite muuttui todella karkeaksi öljysoraksi,
joka söi pyörän vauhdin aivan kokoaan. Samalla tie alkoi nousta loputtoman
tuntuisina ylämäkinä. Kartassani ei ollut korkeuskäyriä, korkeuserot piti
arvuutella vain korkeuspisteistä – illalla huomasin reitin vierellä komeilevan
lukeman 328 m ja tämä vain parikymmentä kilometriä meren rannasta! Ajo oli
aivan tuskastuttavaa, kilometrit vaihtuivat hitaasti, maisema ei oikein senkään
vertaa, jossain horisontissa sentään näkyi melkein vuoren näköisiä kukkuloita,
jotka antoivat psyykelle uskoa siihen, että hidas vauhti ei ole vain huonon
kunnon syytä.
Botsmarkin kylässä kahvit ja sitten edessä olikin alamäkivoittoinen
loppumatka. Jossain vaiheessa päällystekin vaihtui hyväksi asfaltiksi ja pyörä
tuntui lentävän kohti Uumajaa. Kaupungit – niihin tuleminen ja niistä
lähteminen – ovat pyöräreissulla aina ongelma. Uumajan lähiöt seurasivat
toisiaan, leirintäaluekylttejä ei näkynyt, 1: 400 000 kartta kertoi sen
sijainnista aika epämääräisen arvion. Monen kyselyn ja hämmentävän pitkän
ajamisen jälkeen tulin sitten upealle ulkoilualueelle ja sen reunassa viimein leirintäalueelle.
Aurinko paistoi. Teltta pystyyn, vaatteita pesuun ja kuivumaan, elämä tuntui
aika kelvolliselta.
Sain vastaanotosta kaupunkikartan ja lähdin vielä ilta-ajelulle
keskustaan. Kaupunki oli laaja ja etäisyydet pitkiä. Keskustassa valkolakkiset
nuoret juhlivat koulun päättymistä, minä kiertelin hetken ja poljin takaisin
leiriin. Aika samanlaista, eli kovin mitättömältä vaikuttavaa, oli nuorten
juhlinta Ruotsissa kuin on Suomessakin. Ilta viileni todella kylmäksi, kuulemma
+ 5 asteeseen, mutta onneksi oli kuivaa, joten makuupussin suun kiristäminen
riitti torjumaan vilun.
To
13.6. Umeå
– Nordmalin - Örnsköldsvik (161 km)
Aamulla paistoi aurinko ja oli melkein lämmintä, vihdoin! Tavarat ja
vaatteet kuivina lähdin hyvällä mielellä eteenpäin. Ison tien vältteleminen
onnistui aamupäivällä hyvin, mutta sitten alkoi vähitellen arki. Ajoin pienen
pätkän harhaan tuulivoimalapuiston maisemissa, kiertelyn aikana oli pakko
vaihtaa pitkät ajovaatteet päälle ja kohta jo sadekamppeetkin.
Tuosta päivästä en muista oikein mitään, vain tulon Örnsköldsvikiin
rankkasateessa ja kiinni menneen Turistbyrån edessä kuullut neuvot
loppumatkasta. Kaupunki on yksi upeimpia meren rannassa ja samalla vuorten
sylissä (hyppyrimäki keskellä kaupunkimaisemaa häviämässä sadesumuun oli
todella hurjan näköinen), mutta sateessa se ei kovin paljoa ilahduttanut,
vuoria ei sumun seasta edes erottanut. Karttaan oli merkitty leirintäalue vähän
kaupungista eteenpäin, mutta haastattelemani mies oli sitä, mieltä, ettei
siellä mitään ole. Sateen ryöpytessä en oikein osannut (=viitsinyt tai mitä se
nyt sitten olikin) katsoa karttaa ja lähdin pyrkimään leirintäalueelle, joka
kuulemma ihan oikeasti oli olemassa. Lisää neuvoja sain Fjällrävenin tehtaiden
edessä pariskunnalta, jonka nainen oli suomalainen, Vaasasta kotoisin.
Hirvittävän ylämäen jälkeen tuli sitten vastaan leirintäaluekyltti – 10 km!
Kaikki tämä olisi poissa huomiselta reitiltä ja niin aloin vihdoin lukea
karttaa kunnolla. Mitään järkeä ei olisi ajaa väärään suuntaan, joten käänsin
pyörän takaisin kaupunkiin (miten sitä tekeekään älyttömiä mutkia, kun ajaa
yksinään kaatosateessa!) ja lähdin eteenpäin. E4 oli kaupungin jälkeen
moottoriliikennetietä, joten vieressä kulkevan tien hakeminen teetti aina
välillä töitä. Poikkesin jossain pensionaatissa kysymässä turhaan yösijaa,
mutta lopulta vastaan tuli leirintäalueen merkki ja onnellisena huokaisten
käännyin tieltä järven rantaan. Rivi mökkejä, nurmikenttä – muttei yhtään
ihmistä missään. Kiertelin lähitaloja soitellen ovikelloja, kunnes lopulta joku
avasi ja kertoi, että alue oli kyllä pitänyt jo avata, mutta kaivossa oli
vesiongelmaa, minkä takia avaaminen oli siirtynyt jonnekin tulevaisuuteen.
Surkean olemukseni hellyttämänä nainen kertoi, että muutaman kilometrin päässä on
retkeilymaja, ehkä siellä tärppäisi.
Retkeilymajan kyltti tulikin vastaan, käännyin kuraiselle sivutielle ja
tulin talon pihaan. Soitin ovikelloa, mutta kun kukaan ei vastannut, astuin
sisään. Vastaan tuli ehkä 4-vuotias poika ja hetken päästä tämän äitikin, joka
kertoi, että retkeilymaja on vasta seuraava talo. Tulin autioon pihaan, nyt
oven päällä sentään luki Vandrarhem. Ovi oli lukossa, ketään ei näkynyt, ja
aloin tuntea epätoivoisena itseni lentäväksi hollantilaiseksi, joka turhaan
etsii satamaa. PostIt-lapulla oven pielessä oli kuitenkin teksti: klo 19
jälkeen soita numeroon… Kaivoin kohmeisin käsin kännykän esiin, mutta sitten
elämä alkoikin hymyillä. Numero vastasi heti ja ystävällinen nainen kysyi,
roikkuuko oven vieressä avaimia. Siinä roikkui kaksi avainta, sain ottaa niistä
toisen ja mennä sen numeron mukaiseen huoneeseen. Sade jäi ulkopuolelle, suihku
puhdisti kurat miehestä, iltapala valmistui vanhan pariskunnan katsellessa
vieressä televisiota, ikkunasta näkyivät edessä olevat Höga Kustenin vuoret.
Kiitollisin mielin nukkumaan pehmeään sänkyyn.
Pe 14.6. Örnsköldsvik – Höga
kusten - Härnösand (116 km)
Päivä valkeni harmaana, mutta mies ja vaatteet olivat kuivat, pyörääkin
putsailin pahimmasta kurasta. Siis kohti yhtä reissun kohokohtaa, Höga
kustenia! Bjästan jälkeen Cykelspåret-opas varoitti, että E4:ää seuraava ottaa
vakavan riskin, tie on vilkkaasti liikennöity ja kapea. Kiertotie olisi kuitenkin
vienyt hiekalle ja hurjiin mäkiin, joten otin tuon riskin. Tie olikin välillä
pelottava, varsinkin isommissa alamäissä, mutta selvittiin siitä sentään
(muutama rekka saattoi toki manailla pyöräilijää, joka vie tilaa ajotieltä).
Pilvet roikkuivat matalalla ja peittivät vuorten huiput, mutta sen näki
vaivatta, että korkeuserot olivat isot.
Maantielläkin ne olivat hurjia ja se sentään kulki notkoja ja selänteitä
pitkin! Skulebergetin juurella (käsittämätön pystysuora kivirinne!) oli Höga
kustenin maailmanperintöalueen opastuskeskus ja siellä kiertelin rauhassa
tutustuen näyttelyyn ja juoden kahvit. Ronja ryövärintytär on saanut
inspiraationsa näiden seutujen ryöväritarinoista ja täällä on kuvattu kirjasta
myös leffa, tämän kyllä uskon – maisema oli upea!
Tie jatkui jyrkkää meren rantaa Ullångeriin, mistä poikkesin
pikkuteille. Högä kustenilla maan kohoaminen on ollut ja on yhä isointa
maailmassa ja tämä on nostanut kalliota suoraan merestä pariin sataan metriin,
halkaissut kalliota rotkoiksi ja eristänyt meren pohjaa pieniksi järviksi ja
lammiksi. Siellä poljin, rinnettä ylös, toista alas – isompia korkeuseroja kuin
Suomessa on missään. Pyörä retkivarusteissaan painoi ja teki mäet oikeasti
haastaviksi. Kai monen päivän jatkuva rasitus tuntui myös, rankaa oli
eteneminen, mutta maisemat hienoja. Pienellä kaupalla vesipulloja täyttäessäni
tapasin hollantilaispariskunnan, jotka olivat kaksi kuukautta aiemmin lähteneet
purjehtimaan. Nyt olivat päättäneet lähteä veneeltä kävelyretkelle, oli
kuulemma ollut vähän rankempi kuin olivat aavistaneet! Jäin tapaamisen jälkeen
miettimään, kuinka purjehdusretkien vapaus on aina kiehtonut minua, mutta ei
ole johtanut kuin niistä lukemiseen ja tähän vapauteen, minkä pyörä mukana
kulkevine varusteineen tarjoaa.
Päivään mahtui myös yksi eniten pelkäämäni haaste koko reissussa, Höga
kusten bro eli silta yli Ångermansälvenin. Silta oli ennen Ison Beltin sillan
valmistumista Pohjoismaiden suurin riippusilta, pituus 1200 metriä, pylonien
huiput 180 m, sillan kansi 40 m joen pinnan yläpuolella. Minun
korkeanpaikankammoni on aina ollut herkimmillään siltoja ylittäessä ja
tällaista siltaa ei ollut ennen vastaan tullut. Pyörätie oli onneksi leveä ja
autotiekin nelikaistainen niin, että ahdasta ei ollut. Ajoin tuijottaen
pyörätien ja ajoradan välissä olevaa viivaan. Tunsin, että jos kerrankin
vilkaisisin sivulle, en pystyisi jatkamaan, vaan jäisin siihen. Tässähän ei ole
mitään järkeä, mutta eihän fobioissa koskaan ole, jokainen
korkeanpaikankammoinen tuntee tilanteen! 1200 metriä oli pelätessä paljon,
mutta lopulta tien alla oli penger ja sitten tasainen maa. Heitin pyörän nurin,
makasin maassa, itkin ja kiitin Jumalaa - minä selvisin. Maisemat varmaan
olisivat olleet hienot, minä en niistä nähnyt mitään…
Sade oli pysynyt poissa koko Höga kustenin lävitse ajamisen, mutta nyt
se puhkesi oikein kunnolla. Kilometrejä ei tullut päivälle reissun keskiarvoon
nähden paljoa, mutta ne olivat korkeuseroltaan kovia ja sillan ylitys söi
voimia (fyysisiä ja ainakin psyykkisiä) kohtuuttomasti, joten tulin
Härnösandiin melkoisen väsyneenä. Sade oli siinä vaiheessa jo kunnon
kaatosadetta ja kun ehdin juuri ennen klo 17 sisään turistbyråån ovesta, jätin
jälkeeni komeat vesilammikot. Sain sieltä kuitenkin ystävällistä palvelua. Retkeilymaja
oli kuulemma täynnä, hotellivarausta en huolinut, mutta vaatimattomalta
leirintäalueelta löytyi vaatimaton mökki varsin kohtuulliseen hintaan. Vaatteet
kuivumaan, mies suihkuun – autuutta!
Härnösandissa 1: 400 000 kartta vaihtui 1: 250 000 karttaan,
mikä helpotti suunnistamista paljon ja antoi illuusion matkan joutumisesta
aivan eri tahtiin – tälläkin oli iso psykologinen merkitys. Jossain vaiheessa
sitten huomasin, että keväällä ostamani kartta olikin kymmenen vuotta vanha eli
monelta osin vanhentunut, mutta se on toinen juttu. Sekin on toinen juttu, että
kroppa olisi jo kovasti kaivannut lepopäivää – ylämäissä huomasi, että jaloista
ei vain kerta kaikkiaan irtoa tehoja normaaliin tapaan. Yön yli lepääminen ei
oikein riittänyt palautumiseen, mutta toisaalta kilometrejä kertyi koko ajan
laskelmiani enemmän ja lauttaliput Tukholmasta olivat kertomassa, koska pitää
olla perillä. Siis eteenpäin!
La 15.6. Härnösand – Sundsvall -
Gnarp (140 km)
Sade lakkasi yön aikana ja aika pian alkoi päivä oikeasti myös lämmetä.
Reitti kierteli mukavia pikkuteitä, mutta jossain vaiheessa ne mukavat
pikkutiet alkoivat nousta aivan käsittämättömästi. Korkeuskäyrien puuttuessa
olin taas missannut korkeuspisteet tien vierestä 315 m, 291 m… Ja tämä alle 20
km meren rannasta! Ihanan pitkä alamäki Sundsvalliin korvasi kyllä nousut
varsinkin, kun vastaan tuli ensimmäinen kohtaamani retkipyöräilijä
(saksalainen) ja ilma lämpeni niin, että ajoin pitkästä aikaa lyhkäisillä
vaatteilla. Kaupungin lähellä oli sitten taas vaikeampaa – pyörätiet kiemurtelivat
ja hävisivät välillä, minun tieni kierteli, kiipesi ja kierteli taas. Sundsvall,
joka oli tuntunut olevan jo lähellä, olikin vielä melkoisen matkan päässä.
Lauantai-iltapäivänä kaupunki oli hiljainen, kahvit sentään sain juotavaksi,
mutta muuten en juuri poikkeillut, vaikka kaupunki sinänsä kaunis onkin kahden
vuoren välissä.
Tie kulki eteenpäin meren rantaa, tiet pienenivät, muuttuivat välillä
hiekkateiksikin, mutta kaunista oli. Lauantai-illan tunnelma oli aistittavissa
pyörän selkäänkin, vaikka saunan tuoksu ja grillin tuoksu puuttuivatkin (mitä
ruotsalaiset tekevät mökeillään lauantai-iltaisin?!). Aurinko lämmitti ja
sivuutin suunnittelemani leirintäalueen todeten, että en osaisi toivoa mitään
parempaa kuin polkea tällaista tietä tällaisessa kelissä, miksi siis pysähtyä!
Seuraava mahdollinen yöpaikka näytti kartasta katsoenkin aika
epämääräiseltä ja sitä se oli paikan päälläkin! Sain kuulla, että paikka on jo
monta vuotta aiemmin (kiitos, Karttakeskus, vanhentuneesta kartasta!) muuttunut
kesäsiirtolaksi ja satunnainen ohikulkija ei todellakaan saa laittaa telttaansa
pystyyn alueelle! Ikkunassa kävi useampiakin nuorten tyttöjen kasvoja
kurkkaamassa, olisiko yösijan pyytäjä kovinkin kelvollinen majoitettavaksi,
mutta nopea vilkaisu riitti…
Muutaman sadan metrin päässä oli meren ranta ja siellä venesatama, siis
sinne! Ajoin kalastajakylän läpi, ihastelin jokisuuta, jonka veteen asti
ulottuvat aitat ja laiturit täyttivät ja tulin niemen kärkeen. Siellä oli
laiturissa pari venettä ja maalla useita trailereita todella isojakin veneitä
varten. Metsikön keskeltä löytyi suojainen telttapaikka, merestä vettä uimiseen
ja pesemiseen (aika kylmää) – mitäpä fillariretkeilijä muuta kaipaisikaan.
Su 16.6. Gnarp – Hudiksvall - Söderhamn
– Ljusne (149 km)
Aamu oli taas harmaa ja sateinen. Ajoin pikkuteitä E4:n varteen ja siitä
Hudiksvalliin. Vettä satoi ja päätin syödä hampurilaiset, kun keittimien
pystyttäminen ei oikein innostanut. MacDonaldissa oli hillittömät jonot, sillä
Hudiksvallissa pelattiin jotain tyttöjen juniorijalkapalloturnausta. No,
hampurilaisen sain kuitenkin.
Pohdin pitkään, lähdenkö kiertämään Cykelspåretin pitkää reittiä vai
poljenko ison tien piennarta, mutta ongelma ratkesi itsestään, kun vastaan tuli
moottoritie, jota karttaani ei oltu merkitty ollenkaan ja sen vieressä kulki
rauhallisena vanha E4! Kartta oli tosiaan vanhentunut, mutta nyt olin vain
hyvällä mielellä, kiertäminen pikkuteitä sateessa ei olisi innostanut, ei
myöskään ison tien piennar – nyt oli käytössä sopiva kompromissi!
Matkalla Söderhamniin tuli vastaan pariskunta pyöräretkellä – sateessa
emme kyllä pysähtyneet juttelemaan – muuten ei tapahtunut kummempaa. Kaupunki
oli sunnuntai-iltapäivänä täysin kuolllut, kahvilan sentään löysin. Tie jatkui
meren rantaa oikein miellyttävänä, vähän aroin mielin ohitin leirintäalueen,
mutta onneksi seuraavakin oli olemassa ja sieltä löytyi märälle miehelle mökki sveitsiläistaustaisen
alueen isännän vakuutettua, että teltassa yöpymistä ei kannata edes ajatella,
kun kerran sisätilaakin riittää. Receptionissa oli mahtava paistuvan lohen
tuoksu, mutta tuhlaaminen mökkiin telttapaikan sijaan oli jo tarpeeksi, joten
tunnbröd-tonnikala-illallinen sai riittää.
Ma 17.6. Ljusne – Gävle –
Österbybruk (173 km)
Aamu valkeni, siis oikeasti valkeni. Aroin mielin jätin pitkät
ajovaatteet pukematta ja jatkoin matkaa. Jossain vaiheessa totesin, että oli
hiki, sitten huomasin, että isompia korkeuseroja ei ole ollut koko päivänä –
tämähän alkaa sujua! Eteläisemmässä Ruotsissa vaihtoehtoisia teitäkin alkoi
olla jo sen verran, että E4:n välttäminen ei tarkoittanut hiekkaa eikä
kohtuuttomia kiertoja, ajaminen alkoi kaiken kaikkiaan muistuttaa sitä, mitä
pyöräretkeily talven unelmissa ja muistoissa on!
Gävle tuntui reissun yhdestä kolmesta parhaasta kaupungista Upsalan ja
Tukholman rinnalla – ai niin, näissä kolmessa paistoi aurinko, kun oikeastaan
kaikissa muissa satoi! No, oli Gävle joka tapauksessa kiva kaupunki – sen
lävitse ajaminen oli helppoa, löysin Turistbyrån, mistä sain kaupunkikartan,
mukavaa keskustaa riitti, söin jopa ruuan jonkun ostoskeskuksen Foodgardenissa.
Älvskarlebyssä olisi ollut leirintäalue maan kuulemma parhaiden
lohiapajien vieressä, mutta keli oli hyvä ja mieli oli hyvä, joten eteenpäin!
Jossain vaiheessa ajoin kiinni vanhan traktorin, jonka peesiin jäin liki kymmeneksi
kilometriksi leppoisassa 20 km/h vauhdissa (traktorissa ei ollut peilejä ja
epäilen, että kuski ei missään vaiheessa huomannut imussa tulevaa salamatkustajaansa).
Aurinko paistoi, oli suorastaan kuuma – ihan niin kuin pyöräretkellä pitääkin!
1700-luvulla Ruotsi oli maailman metalliteollisuuden keskus. Tästä
kertovat yhä vallonsbrukit – hollantilaisten metalliherrojen kartanot. Niistä
ensimmäinen ja upein oli Lövfstabruk. Ihana kartano- ja ruukkimiljöö ja
kaikkihan on vielä kauniimpaa, kun aurinko paistaa. Ei ollut kiire minnekään –
viikon kestänyt ”etappiajo” yöpaikasta toiseen oli vaihtunut oikean pyöräretken
koko ajan perillä olemiseksi!
Kilometrit olivat lyhkäisiä tasamaalla auringon paisteessa ja hyvissä
ajoin tulin seuraavaan ruukkikylään, Österbybrukiin. Leirintäalue oli pienen
lammen rannassa, viehättävä vanha kylä kylpi auringon paisteessa, lapsia uimassa,
nuoria kuljeksimassa… kesä vihdoin!
Ti 18.6. Österbybruk – Uppsala -
Tukholma (160 km)
Aamu ei ollut yhtä kaunis kuin ilta (paremmasta päästä reissuaamujani
kuitenkin!) ja ennen Upsalaa täytyi taas vaihtaa pitkää päälle. Upsala oli
jostain syystä ollut alusta alkaen korkealla odotuksissani ja täytti ne kaikki
odotukset vaivatta. Poljin tuomiokirkkoon, missä hiljennyin hetken, sitten Turistbyråhån,
missä minua ystävällisesti ohjattiin liikkumiseen Upsalassa kuin myös loppumatkaan
kohti Tukholmaa. Kruisaislin pitkin kaupunkia, söin ihan oikeassa ravintolassa
ja muistelin, että juuri tätähän pyöräretkeily oikeasti on.
Upsalan jälkeen ilma lämpeni taas melkein helteiseksi ja tie Tukholmaan
oli selvä Märstan lähiöön asti, siellä alkoivat sitten ongelmat. 1:
250 000 kartta ei juuri neuvoja jakele miljoonakaupungin lähiöiden välillä
ja kohta olin aivan solmussa Arlandan lentokentällä vievien moottoriteiden
puristuksessa. Yritin kysyä neuvoa - yksi kaveri jopa vastasi suomeksi –
lopulta päätin jo hakeutua juna-asemalle ja yrittää pyörää paikallisjunaan.
Sitten osui (hämmentyneiden rukousten jälkeen) silmiin vihreä kyltti
pyöränkuvan kera – Sverigeleden. En tiennyt, mikä tuollainen reitti on, mutta
tartuin siihen kuin hukkuva oljenkorteen. Reitti opasti risteys risteykseltä
eteenpäin, välillä puistojen hiekkakäytäviä, välillä teollisuusalueiden läpi, välillä
lähiöiden takapihoja pitkin, mutta joka tapauksessa eteenpäin. Olin aivan
hukassa, kokonaan reittiopasteiden varassa, kartta ja maasto eivät tavoittaneet
toisiansa kuin joskus harvoin.
Tien vieressä seisoi maantiepyöriinsä nojaten kaksi ukkoa (eli siis
minua vanhempaa miestä). Toinen tarjosi banaania evääksi ja minä poikkesin
juttelemaan. Puhuimme pitkään pyöräilystä, miehet yrittivät neuvoakin tietä
eteenpäin, mutta hankalaa se oli. Sitten toinen sanoi: ”Minä asun tuossa aivan
vieressä. Odota pari minuuttia niin haen sinulle pyöräilykartan!” Ja niin
minulla oli kohta edessäni Tukholman pyöräilykartta ja saatoin vain kiittää
nöyrästi veljeskunnan jäseniä ystävällisyydestä. Kartan reunaan oli vielä yli
kymmenen kilometriä, mutta jossain vaiheessa olin sitten vihdoin kartalla.
Karttaan oli merkitty leirintäalue Täbyn lähiöön, mutta se oli aika
lailla sivussa ja kun leirintäalueen merkki löytyi myös aivan Värtahamnenin
vierestä, päätin jatkaa keskustaan asti, epätoivoinen haeskelu lähiöiden
keskellä oli niin ahdistavaa, että halusin päästä niin pitkälle, ettei mitään
huolta enää jäisi huomiselle päivälle.
Värtahamenin kylttejä löytyi, mutta leirintäalueen ei. Kysyin Olympiastadionin
kulmalla neuvoa yhdeltä ohikulkijalta, joka äärimmäisen ystävällisesti kaivoi
tietoja älypuhelimestaan varmaan yli vartin ajan. Östermalmscamping löytyi
netistä, mutta sille ei osoitetta ja muutenkin tiedot olivat kovin epämääräisiä
(kotikoneelta asiaa aikanaan tarkistaessani selvisi, että alue oli lopettanut
toimintansa 2010). Lopulta pyysin miestä katsomaan, mistä löytyisi retkeilymaja
ja sellainenhan löytyi aivan keskustasta Skeppsholmenin saarella.
Vuolaiden kiitosten myötä käännyin keskustaan päin ja ajoin meren
rantaan, Kungstädgårdenin läpi ja Skeppsholmenin sillalle. Jo kauan paikallaan
seissyt retkeilymaja sijaitsi vanhassa laivassa ja sen vieressä olevassa
rakennuksessa. Yö oli halpa neljän hengen huoneessa, jonne onnellisena kannoin
tavaroitani. Ovella meinasin kääntyä takaisin, sillä vuoteella makaili nuori
nainen! Neljästä petistä lopulta kolmea miehitti nainen, mutta niin kai
retkeilymajoissa Ruotsissa sitten on tapana. No, minä en ahdistellut heitä eivätkä
hekään minua, joten ei siinä mitään.
Kävin suihkussa ja söin iltapalan, sitten vielä ilta-ajelua
aurinkoisessa Tukholmassa tyhjällä pyörällä. Harvoin olen ollut niin
onnellinen: reissu tehtynä, laivalle ehtisi vaikka konttaamalla, kaunis
kesäilta, pyörä ihanan kevyenä…
Ke 19.6. Tukholmassa (38km)
Aurinko paistoi aamullakin. Kiirettä ei ollut, mutta jossain vaiheessa
sitten nousin pyörän selkään ja ajelin hetken aurinkoisia rantoja välillä
istuskellen ja merta katsellen. Kävin satamassa katsomassa, saisinko tavarat
jonnekin suojaan päivän ajaksi, mutta kun säilytys oli kovin kallista, jatkoin
ajelua raskaan pyörän kanssa.
Pyörä tekee kaupungista ihanan pienen – kiersin Ladugårdenin,
Djursgårdenin ja Kungsholmenin, jotka jalkaisin ovat vähän turhan etäällä.
Laivassa odottaisi seisova pöytä, niin söinkin mahdollisimman tukholmalaisittain
vain nakkisämpylän Kungsträdgårdenin varrella. Veljeni, Jukka, oli vaimoneen
Tukholmassa päiväristeilyllä ja jossain vaiheessa tapasimme heidän kanssaan ja
joimme kahvit, sitten olikin aika lähteä kohti satamaa.
Laivaan ajamisreitti lähti hämmentävän kaukaa laivojen luota, mutta
löytyi sentään. Kaksipyöräisten jonossa oli pari moottoripyörää ja neljä
BMX-kuskia Tampereelta palaamassa jostain tapahtumasta. Totesimme, että kai me
sinänsä olemme saman lajin edustajia, vaikka ei polkemisessa paljon yhteistä
olekaan! Tyhjän autokannen lävitse oli juhlavaa ajaa, juhlavaa myös käydä
suihkussa hytissä, juhlavaa syödä hyvin, juhlavaa myös tulla aamulla Helsinkiin
ja lähteä autokyydissä kotiin.
The Lucky Club Casino Site in South Africa
VastaaPoistaLucky Club Casino is one of South African casinos luckyclub.live owned by the company Microgaming, established in 2012, which means that it's operated Rating: 7.5/10 · Review by LuckyClub.live