Pyöräretki Länsi-Virossa
2014
Kesä
Kummallinen
kesä. Kevät tuli aikaisin – ekat maantielenkit jo maaliskuussa. Ne sitten
jäivät työkiireiden ja heikompien ilmojen jalkoihin, kesäkuukin ennätysmäisen surkea
säittensä suhteen. Pyörää sai pestä oikeastaan joka lenkin jälkeen, kylmää ja
märkää. Heinäkuu sitten taas ennätyslämmin ja aurinkoinen. Kilometrejä joka tapauksessa
kertyi minun kyseessä ollen kohtuullisesti ja kunto tuntui hyvältä - loppukesän
loma tarkoitti näin fillarireissun kannalta sitä, että pohjat olivat paremmat
kuin monelle muulle reissulle lähdettäessä.
Pyörä
Reissupyörä
on jo kuuden vuoden ajan ollut Kona DrDew. Pyörä on kai enemmän kaupunki- ja fitnesspyörä,
mutta toimii retkilläkin hienosti. Hankin alle kevyet ja ilmeisen hyvät
Schwalben Marathon Supremet, satulaksi pääsi takavuosina sekä maantiepyörässä
että maasturissa kiinni ollut kelta-punainen Flite (josta lähtee väriä
housuihin niin, että sitä ei voi käyttää arkisatulana), etutelineet kiinni (takatelinettä
ja tankolaukun telinettä en koskaan otakaan irti) ja siinä koko reissuun
varusteleminen. Laukkuina minulla on takana isommat Ortliebit, edessä
pienemmät, lisäksi tankolaukku karttapusseineen. Teltta on tavaratelineellä vedenpitävässä
pussissa. Vettä kulkee retkillä mukana kahdessa täyden litran vetävässä
pullossa.
Varusteet
Fillarireissua
voi tehdä monella tapaa, minun tapaani kuuluu mahdollisuus isoon riippumattomuuteen,
hyödyntää sitä sitten tai ei. Mukana siis teltta, keitin jne. Varusteiden
kokoaminen on nykyään aika vaivatonta. Kaikki tarvittava löytyy hyllystä ja
aika laadukkaanakin – lista tarvittavista on jossain selkärangassa niin, että
sitä ei juuri tarvitse miettiä ja tilaa tavaroille on mainiosti nykyisessä
laukkusysteemissä.
Päälleni en
osaa ajatella kuin oikeita pyörävaatteita
ja ajokenkiä – miksi tehdä matkaa kehnommilla kamppeilla, kun
tarkoitukseen aivan erikseen tehtyjäkin on olemassa!
Peruskartakseni
olin hankkinut Eesti Rattateed 1:410 000. Siinä oli melko toimiviksi
osoittautuneita merkittyjä (jopa varsin hyvin merkittyjä) pyöräreittejä ja
kohtuullinen tarkkuus pyöräilijän tarpeiksi. Tästä olin ottanut värikopiot
karttalaukkuun taiteltaviksi. Mukana oli myös 1:150 000 tieatlas ja 1:180
000 kartta Hiidenmaasta ja Saarenmaasta, lisäksi joitain kaupunkien ilmaiskarttoja,
joita oli tarttunut mukaan aiemmilta reissuilta. Puhelimeen hankin liittymän,
johon kuului samaan kiinteään kuukausihintaan datan käyttö myös Baltian maissa,
näin puhelimen karttoja ja muita hakuja voisi hyödyntää rauhassa (ehkä olisi
ollut vielä järkevämpää hankkia Virosta prepaid-liittymä, mutta pääasia, että
datayhteyttä pystyi ja uskalsi käyttää tarvitsematta pelätä kohtuuttomia
verkkovierailumaksuja).
Edellisenä
kesänä olin kantanut mukanani järjestelmäkameraa. Siitä luovuin nyt, minulla
fillarointi ja kuvaaminen eivät millään tunnu luonnistuvan yhteen.
Kännykkäkamerankin käytöstä oli aivan tarpeeksi vaivaa, toki kuvasaaliskin jäi
aika mitättömäksi.
Reitti
Suomea oli jo
kierretty melkoisesti lyhemmillä ja pitemmillä reissuilla vuosikymmenten aikana,
viime vuonna ajoin Ruotsin itärannikkoa Haaparannasta Tukholmaan, nyt oli Viron
vuoro. Joitakin autoreissuja on Viroon tullut tehtyä, kerran oli pyörätkin
mukana auton takana Saarenmaalla, mutta ajaminen jäi vähiin sateiden yllättäessä.
Mikään eksoottinen kohde ei Viro ole, reissublogeja on luettavana vaikka kuinka
paljon, mutta minulle uutta. Päätin lähteä kiertämään vastapäivään – rannikkoa
pitkin saarille, sitten Pärnuun ja takaisin jostain keskisen Viron kautta. Karttoja
varasin Tartoonkin asti, mutta sinne en oikeastaan uskonut tällä reissulla ehtiväni.
Ties kuinka
monta kertaa 80-luvulta lähtien olimme tehneet eri puolilla Suomea pyöräretkiä ystäväni,
Mikon, kanssa. Ne olivat päässeet vähän hiipumaan sairauksien ja työkiireiden
vuoksi, mutta nyt saimme sovittua, että ajetaan ensin kolme päivää yhdessä
Suomen puolella (Lempäälä – Tammela – Riihimäki – Porvoo – Helsinki) ja minä
jatkan sitten Viroon yksikseni. Hienoa!
To 31.7. Nokia – Lempäälä – Toijala –
Tammela
Tavarat
pakkailin valmiiksi illalla, lähtö yritti tunkea uniinkin. Aamulla hyvissä ajoin
ylös ja kahdeksaan mennessä jo tien päälle. Reitti Nokialta Lempäälään oli
ajettu moneen kertaan, työmatkapyöräilijöitä liikkeellä jonkin verran, onneksi
kukaan ei kysynyt reissusta, olisi kaikkien tavaroidensa kanssa noloa selittää,
että olen tässä ajanut jo yli 10 kilometriä! Kuljussa jäi vieressä ajamaan
vanhempi mies (kuulemma 74 v) sähkövaihteisella Fujillaan. Tykkäsi puhua
pyöristä ja pyöräilystä niin, että tuntui kovin surkeana jäävän katsomaan,
kuinka minä kurvasin Mikon pihaan.
Tavarat
olivat paikallaan täälläkin, joten liikkeelle siunauksen rukouksen myötä!
Lempäälän ohi vanhaa 9-tietä, sitten Riitialan tietä Viialaan. Siitä on 25
vuotta, kun lähdimme Viialasta ja moni paikka näytti täysin tai ainakin
hämmentävän vieraalta. Jopa iso mäki Viialan ja Toijalan välillä oli madaltunut
moottoritien myötä pieneksi kumpareeksi!
Toijalassa
kauppapoikkeamiset ja jätskit nurmikolla kovassa helteessä, sitten
metsätaipaleelle kohti Tammelaa. Säätiedotukset olivat luvanneet kovia ukkosia
ja sateita iltapäivästä ja pian alkoikin pilviä kokoontua ja kaukaista
jyrinääkin kuulua. Päätimme, että ruoka pitää saada syötyä ennen sadetta,
sitten ei enää olisi niin tarkkaa, vaikka sataisikin. Paremman puutteessa poikkesimme
pienelle sivutielle keittämään vedet lämminkuppia varten ja levittämään
tonnikalaa sämpylän päälle - minun mielikuvitukseni ei tahdo jaksaa löytää parempia
vaihtoehtoja kevyelle lounaalle, jonka jälkeen ajaminen heti jatkuu. Nyt se
ajaminen jatkui kyllä poikkeuksellisenkin nopeasti, sillä ukkospilvet
tavoittivat meidät ennen kuin olimme ehtineet oikein aloittaakaan syömistä.
Seisaaltaan ruuat äkkiä suuhun, tavarat pakkauksiinsa ja liikkeelle. Ukkonen
jyrisi komeasti, salamat välähtelivät ja vettä tuli niin, että sekaan ei kerta
kaikkiaan mahtunut ainakaan pyöräilemään. Käänsimme fillarit ensimmäisestä
tienhaarasta talon pihaan, sotkuisessa pihassa ei ollut ketään, ilmeisesti ei
talossakaan. Yhden piharakennuksen ovi oli auki ja sinne ryntäsimme
huomataksemme olevamme kanalassa (oli siellä pari ankkaakin). Eläimet eivät
olleet meistä millänsäkään kymmenisen minuuttia kestäneen vierailumme aikana ja
sitten sade hellitti ainakin sen verran, että näkyvyys taas riitti turvalliseen
ajamiseen. Ukkonen jatkui ja me mietimme lehtien kertomuksia poikkeuksellisen
lukuisista salamaniskuista ihmisiin kesän aikana. Varsinkin yksi välähdys ja
samanhetkinen jyrähdys keskellä peltoaukeaa säpsäytti, mutta ei oikein
muutakaan ollut tehtävissä kuin jatkaa. Kohta pellot vaihtuivat metsäksi ja
korkeiden mäntyjen keskellä oli jo paljon turvallisempi olo. Sade lakkasi,
aurinkokin tuli esiin, matka jatkui jylhiä metsämaisemia Tammelan ylängölle.
Kalvolan vaihduttua Tammelaksi alkoi Timon muistelu suurin piirtein jokaisesta
mökistä, jota tien varressa oli ja monesta tienhaarasta, jonka takan olevassa
metsässä suunnistettiin tai pidettiin partioleiriä… Ihan kaikkea en ääneen
kertonut, taisi Mikolla olla kuunneltavaa vähintäänkin tarpeeksi tässäkin.
Ihan kelpo
mäkien ja komeiden maisemien myötä alkoi olla kahviaika. Loistava paikka oli
Torajärven Saarnakivi (keskiajalla kulki pyhiinvaellusreitti Rauman luostarista
Hattulan Pyhän Ristin kirkolle tästä ja legendan mukaan munkit saarnasivat
kauniilla mäellä olevalla kuutionmuotoisella kivellä seudun väelle. Täällä on
sitten seurakunnan ja nuorisoseuran yhteistyöllä pidetty kesäisin seuroja).
Murukahvi ja Alpen-patukka maistuivat tarpeeksi hyvältä kahvi-gourmetilta
hyvässä seurassa hyvällä paikalla. Ukkospilvet olivat jo kokonaan haihtuneet ja
säätiedotusten lupaamia uusia ei näkynyt.
Vielä pari
kymppiä mukavaa tietä Tammelaan ja Mustialan kuninkaankartanoon. Panimo ja
oluttupa Iso piippu avaisi ovensa vartin päästä, meillä oli aikaa odotella.
Seuraavana viikonloppuna olisi Tammelassa perinteiset Hakkapeliittapäivät ja
niitä Mustialassa jo kovin valmisteltiin. Timo yritti väistellä tuttuja
ihmisiä, aina välillä onnistuikin. Pehtoori oli joka tapauksessa erinomainen
olut! Lisää Timon tuttuja oli sitten Tammelan keskustassa, missä teimme
ruokaostokset iltaa varten – pyörät nopeasti eteenpäin pakoon sosiaalisuutta!
Leirintäalue
löytyi paikaltaan kuten edellisenä kesänäkin, telttapaikan otimme nyt aivan
järven rannasta, mihin tuuli löi aaltokonserttiansa tuutulauluksi. Ilta oli
sitten sitä, mitä olemme vuosikaudet opetelleet – hyvän ruuan laittamista hiljaksiin
(yksin liikkuessa hyvän ruuan laittaminen vaihtuu helposti pelkkään tankkaamiseen),
juttelua, jakamista, ystävyyttä. Forssan Holjilla markkinoilla olisi ollut Juha
Tapion konsertti, emme lähteneet.
Kilometrejä
kertyi päivään 115.
Pe 1.8. Tammela – Karkkila – Helsinki –
Tallinna
Aamulla Mikko
kertoi, että ei ollut nukkunut oikeastaan ollenkaan selän vihoitellessa ajon
jäljiltä ohkaisella telttapatjalla. Nyt selkä oli niin jumissa, että jatkamista
ei voinut ajatellakaan. Aamutoimet teimme hämmentyneinä, ei tässä näin pitänyt
käydä! Tosisasiat täytyi kuitenkin hyväksyä ja niin Mikko sai järjestymään
autokyydin kotiin ja minä käänsin pyörän keulan suoraan kohti Helsinkiä. Paljon
hyvää yhteyttä ja jakamista jäi odottamaan seuraavaa tapaamista – kiitos kuitenkin
näistä kilometreistä!
Lyhköisin tie
Helsinkiin menee Liesjärven kautta 2-tielle, mistä Vihdintietä perille. Mitään
syytä kiertelemisiin ei ollut, joten eteenpäin. Maisemat olivat kovin tuttuja
Tammelan vuosilta, mutta tavattoman kauniita. Pyörä kulki mukavasti pienestä
vastatuulesta huolimatta ja suunnitelmat pyörivät päässä. 19.30 laiva Tallinnaan
jättäisi juuri ja juuri aikaa etsiä yöpaikka, mukavampi olisi ehtiä aiemmin.
16.30 laivallekin varmaan ehtisi, siis ajoa! Kakkostiellä oli hyvät pientareet
Karkkilaan asti, matka sujui tylsänä, mutta vauhdilla. Karkkilassa kahvit ja
vilkaisu aikatauluihin – mitä jos ei pitäisi ruokataukoa, vaan ajaisi niin,
että ehtisi Eckerön 15.30 lähtevään laivaan ja sen mainioon Buffet-pöytään… Eli
siis kampea kiertämään. Kakkostien pientareet loppuivat ja viime kesäinen
ahdistava 4-tie Ruotissa tuli hakematta mieleen. Vihdintie tuli kuitenkin
vastaan ja liikenne rauhoittui, maisema muuttui samalla aivan ihastuttavaksi –
kumpuilevaksi, viljavaksi, monipuoliseksi. Mäkiä riitti, mutta pyörä kulki ja
kilometrit vähenivät. Eväitä naamaan Luukin ulkoilualueella ja sitten
ajettiinkin jo pyörätieverkostoa. Se ei ole koskaan nopein vaihtoehto, nytkin
aikaa meni enemmän kuin olin laskenut. Helle oli kova ja hiki oli kova, mutta maaseutukin
vaihtui kaupungiksi ja Hietalahden rantoja myöten lopulta Jätkäsaareen ja
Länsisatamaan. Kello oli 14.50 ja autojono oli jo ohittanut lipputarkastuksen,
joten minä pääsin suoraan luukulle ja siitä autoletkan ohi suoraan laivaan!
Hikiset pyörävaatteet pyörän päälle kuivumaan, naaman pesu vessassa ja 15.15
istuin jo ravintolapöydässä. Vähän epätodellisen tuntuinen olo tiukan ajamisen
jälkeen, mutta ruoka maittoi!
Tallinassa
laiva oli 18.30, tuntui hohdokkaalta polkea ensimmäistä kertaa vieraan maan
kamaralla, vaikka paikat eivät niin kovin vieraita olleetkaan! Kännykän
navigaattori näyttämään Tallinna City Campingiin ja vaikka tietyöt ja ruuhkat
vähän sotkivatkin, selkeni reitti kohta Piritaan vievälle rantaväylälle.
Jossain vaiheessa vilkaisin puhelinta, joka kertoi minun ajaneen jo ohi
leirintäalueesta. Kiertelin hetken hämmentyneenä etsien katseellani suomalaisen
mallin mukaista leirintäaluetta, mutta turhaan. Lopulta pieni kyltti johti
messu- ja urheiluhallien väliselle piha-aukealle. Asuntovaunuja parkissa,
pienellä ruohokaistaleella pari telttaa, suihkut ja vessat lainassa
urheiluhallilta. Aika ankea paikka, mutta sijainti oli loistava (3 km satamasta)
eivätkä minun tarpeenikaan niin kovin suuret, joten teltta pystyyn ja suihkuun.
Ilta-ajelu Tallinnassa
ei ollut niin mainiota kuin monessa muussa kaupungissa – mukulakivikadut eivät
ole mitään varsinaista pyöräilyalustaa! Kaupunki oli kuitenkin täynnä ihmisiä,
iloa ja kesää, sovin hyvin joukkoon!
Kun yöllä
kävin vessassa, kuljin avonaisten roska-astioiden ohi ja siellä näytti
liikahtavan jotain: komea rotta… No, me emme häirinneet toisiamme eikä mikään
muukaan häirinnyt yötä.
Kilometrejä
129.
La 2.8. Tallinna – Haapsalu
Minun iso
tavoitteeni tämän vuoden reissulle oli opetella rentoutta ja
suunnittelemattomuutta. Suunnitelmat ovat tärkeitä, mutta ne myös kahlitsevat,
Viro voisi lukemattomine pienine majoitusmahdollisuuksineen ja lyhyine
etäisyyksineen olla hyvä maa rennommalle eteenpäin menemiselle. Viime kesänä
valmiiksi hankitut laivaliput Tukholmasta Helsinkiin pakottivat ajamaan
tarpeeksi paljon kilometrejä joka päivä ja niin minulla oli välillä sellainen
olo, että lähden töihin, kun nousin aamulla pyörän selkään! Nyt siis vähän vähemmän
kilometrejä päivää kohti (viimeksi keskimäärin 155) ja isompi tila
yllätyksille. Tämä siis oli tavoite.
Ensimmäinen
Viron etappi soti tätä tavoitetta vastaan kaikin voimin. Matkaa Haapsaluun
tulee rantareittiä (Pyöräreitti 1.) kiertäen vähimmillään 130 km eikä yöpyminen
jossain välillä tuntuisi mitenkään järkevältä. Kun vielä olimme ajaneet pari
viikkoa aiemmin käytännössä saman reitin autolla vaimon kanssa, jäi seikkailulle
kovin vähän tilaa.
No,
kaupungista ulos selviäminen on aina seikkailu enkä nytkään päässyt kovin
pitkälle ennen kuin täytyi pysähtyä, tutkia karttaa ja navigaattoria ja palata
muutama sata metriä takaisinpäin. Vähitellen reitti selkeni,
pyöräreittiopasteita alkoi näkyä ja matka joutua. Kun kaupungista oli päästy
ulos, olivat pyörätiet aivan loistavat – sileää asfalttia (sileämpää kuin
Suomessa koskaan näkemäni), johdonmukaista etenemistä. Upeaa! Ensimmäisen 30 km
pyörätiepätkään osuivat myös ne molemmat mäet, joita Länsi-Virossa on. Mäen
alla oli alppityyliin varoitus 8% noususta ja sitten mäki oli hetken aikaa
melko jyrkkä ja sitten se loppui. Kohta seurasi toinen, mutta siinä oli enää
lukema 6%. Juuri sellaisia, että piti valita, laittaako pienimmän keskiövälityksen
vai ajaako putkelta, sellaisia, että Suomessa niitä ei noteeraisi mitenkään.
Helppoa ja kivaa oli siis ajaminen. Pari kertaa ohitse meni letka
maantiepyöräilijöitä iloisesti tervehtien – veljeskunnan jäsenyys ei ole
kansallisuudesta kiinni! Vierasmaalaisia pyöräretkeilijöitä näin pitkin matkaa
paljon, samoin paikallisia maantiepyöräilijöitä. Arkipyöräilyn nousu Virossa
näyttää sen sijaan vielä olevan vasta edessäpäin.
Ensimmäinen
pysähdys oli Türisalun kalkkikivijyrkänteillä (sama jyrkänneketju jatkuu pitkin
Viron rannikkoa, sitten Saarenmaalle ja Öölantiin, vanhaa Neva-joen laitaa
kuulemma). Paikalle pysähtyi myös yksi australiasta lähtöisin ollut pyöräilijä,
ei ollut kuulemma koko matkaa ajanut, ”pelkästään” Kööpenhaminasta Ruotsin ja
Suomen läpi. Mietimme, että varmaan vielä kohdataan reissuillamme, jotka
suuntautuivat tästä eteenpäin aika samanlaisina, mutta emmepä sitten
tavanneetkaan.
Muutaman
kilometrin jälkeen seuraava tauko oli Keila-Jooan putouksilla. Hyvin kauniit
putoukset oli nähty vaimon kanssa hetken aikaa sitten, joten lähinnä
nautiskelin varjosta puistonpenkillä jätskiä syöden ja kahvia juoden (Virossa
ei saa missään seisonutta suodatinkahvia, vaan kahvi on aina tuoretta. Yleensä
pavut jauhetaan kupillista varten, näin pienessä kioskissa kuin nyt, oli
käytössä kapselikeitin).
Lounastauon
pidin Padisen luostarilinnoituksen muurien varjoisalla seinustalla. Vehreää
luontoa, johon ihminen on vuosisatojen (tai kohta tuhannen) aika jättänyt
jälkiä, jotka jo ovat myös osa luontoa, tyylikkäät rauniot – niin ja
turismitalo, jossa vessa ja vettä juomapulloon. Hyvä paikka siis!
Pyöräreitti
olisi jatkunut Paldiskiin ja siitä rannikkoa pitkin, mutta Paldiski oli hiljan
nähty ja rannikko tarkoitti turhan pitkää kiertoa, joten jatkoin suorinta tietä
Haapsalua kohti. Matkalla pysähdyin juttelemaan saksalaispariskunnan kanssa,
jotka olivat nousseet pyöriltään kuvaamaan betonista bussipysäkkiä. Olivat
hyvin innoissaan tien kauneudesta ja kun minä sanoin tien Padisesta eteenpäin
olleen vähän tylsän, nämä selittivät, kuinka Kölnin seudulla tällaisesta
autiosta tiestä ei saa nauttia koskaan – koko tie vain meitä varten, ainoastaan
joku auto ohittaa silloin tällöin. Ja nyt aitoa neuvostoarkkitehtuuria
bussipysäkin muodossa! Kun kuulivat minun olevan Suomesta, totesivat, että ei
tämä varmaan suomalaiseen silmään niin ihmeellistä vaikutusta teekään.
Kilometrejä
riitti, mutta ne olivat tasaisia ja helppoja. Haapsaluun tulin joskus klo 17
tienoilla ja kaupunki oli aivan täynnä väkeä. AugustiBlues -festarit olivat
parhaassa vauhdissaan ja tyhjää pöytää, jossa olisi saanut perilletulo-oluensa,
ei meinannut löytyä mistään. Konsertit olivat piispanlinnan muurien
sisäpuolella hienossa miljöössä, kadullakin sentään tanssiryhmiä ja soittajia.
Leiripaikaksi
kännykkä neuvoi Camping-Pikseken ja olikin mukava tuttavuus. Alue oli
suomalaisittain pieni – iso, vehreä omakotitalon tontti. Ystävällinen emäntä
tuli ulos asti neuvomaan pesutilat ja telttapaikat ja myöhemmin tutustuin
isäntäänkin, Markku Lehtoseen, joka on vuodesta 1972 kulkenut Virossa hyvin
erilaisissa yhteyksissä, osallistunut itsenäistymisen vaiheisiin, avioitunutkin
Virossa kolmasti. Nyt eläkepäivinään pitää vaimonsa kanssa leirintäaluetta,
jotta ”tuntuma ihmisiin säilyy”. Markku on myös kirjoittanut kirjan
kokemuksistaan Virossa, antoi sen yön ajaksi lainaksi ja sitä lukien nukkumisen
tunnit meinasivatkin jäädä lyhyiksi (kävin ennen reissua ostamassa pari
pokkaria ilta- ja laivaluettavaksi, nyt oli ensimmäisenä telttakirjana Antti
Tuurin Alkemistit. Sinänsä mainio kirja sai tänä iltana väistyä). Lähihistoria
on kiehtovaa! Kaupungissa kävin vielä nauttimassa ilta-auringosta meren
rannassa, festaritunnelmasta ja ruuasta. Mainio päivä.
148 km
Su 3.8. Haapsalu – Rohuküla / Heltermaa - Kassari – Kärdla – Tahkuna
Saarille!
Saarenmaa oli kohtalaisen tuttu paikka entuudestaan – Kihelkonna on Nokian
ystävyysseurakunta ja siellä olin vieraillut kaksi kertaa, kerran olimme
kiertäneet saarta Päivin kanssa pyörillä, Hiidenmaa oli kokonaan uusi paikka.
Laiva Hiidenmaalle lähtisi Rohukülasta 11 km Haapsalusta 11.30, aikaa siis oli.
Kiertelin hetken sunnuntaiaamuun hitaasti heräilevässä kaupungissa, missä
festarin jälkiä ja rakenteita purettiin linnan ympäristössä. Kaunis aamu ja
kaunis kaupunki.
Erilaisissa
yhteyksissä oli monta kertaa tullut vastaan Läänemaa Tervisetee, käytöstä
poistetun radan penkalle tehty ulkoilutie Riisiperestä Haapsaluun ja Rohukülaan
70 km. Olin edellisenä päivänä miettinyt kovasti, pitäisikö kiertää niin, että
pääsisi ajamaan tätä, mutta onneksi se oli turhan kaukana reitiltä, 11 km Haapsalusta
satamaan olivat aivan tarpeeksi! Viivasuora hiekkapenkka keskellä ei mitään oli
tarpeeksi tylsää pyörällä, jalkaisin se olisi silkka rangaistus! Rohukülassa
olin hyvissä ajoin, ehdin lueskelemaan ja ehdin juttelemaan kahden
hollantilaismiehen kanssa, jotka olivat pyöräreissulla Helsigistä. Toisella oli
vuokrapyörä, joka piti luovuttaa Kuressaaressa viiden päivän kuluttua – siihen
asti ei mitään suunnitelmaa. Kyllä minulla on edelleen opettelemista tässä
reissaamisen vapauspuolessa! Samalla laivalla tuli pyörillään myös nuori italialainen pariskunta
johon törmäsin moneen otteeseen, mutta en koskaan osunut tervehtimistä
kummempaan jutteluun.
Hiidenmaalle
oli hohdokasta tulla – kokonaan uusi maa jalkojen alla. Maasto oli ainakin yhtä
tasaista kuin mantereella, tiet ehkä vieläkin suorempia, kasvusto karumpaa.
Pyöräreitti kiersi saarta rannikkoja myöten ympyrän, josta jää yksi neljännes
väliin. Siinä välissä oli hollantilaismiesten kuulopuheiden mukaan saaren
kaunein seutu, Kassari. Aikani pohdittuani ajoin ensiksi sinne ja hyvä, että
ajoin. Pitkä niemi toi oikeastaan meren keskelle upeassa avaruudessa tai oikeastaan
autiudessa.
Ruokapaikaksi osui lomakylän ravintola Lest (Kampela) & Lammas, missä sain erinomaisen siikafilelautasellisen ja aivan hurmaavan hymyn hurmaavalta tarjoilijaneitokaiselta. Olin myyty Kassarin seudulle.
Ruokapaikaksi osui lomakylän ravintola Lest (Kampela) & Lammas, missä sain erinomaisen siikafilelautasellisen ja aivan hurmaavan hymyn hurmaavalta tarjoilijaneitokaiselta. Olin myyty Kassarin seudulle.
Ruuan jälkeen jatkoin niemeä eteenpäin, pitkä kapea niemi on legendan mukaan jättiläisten
rakentama sillaksi Saarenmaalle, mutta työ jäi kesken. Sen saattamiseksi
valmiiksi on tapana, että jokainen niemen kärjessä vierailija heittää mereen
yhden kiven. Minä en aivan kärkeen jaksanut ajaa, sillä tie muuttui kovin
vaikeasti ajettavaksi. Uimassa sentään kävin matalassa ja lämpimässä meressä.
Helle oli kova.
Nyt piti
päästä takaisin saarta kiertävän ympyrän kehälle ja niin ajoin saaren
halkaisevaa viivasuoraa tietä kolmisen kymmentä kilometriä Kärdlaan. Taas
kerran huomasi tunnin ajettuaan, että vaihteita ei ollut vaihtanut kertaakaan,
kaiken kaikkiaan varmaan 95% koko reissusta meni kolmella välityksellä – Viro
on tasainen maa! Matka meni melko vaivatta, viimeinen viitonen oli kuitenkin
tietyötä, jonka ajaminen oli hyvin vaikeaa. Kärdlassa kävin kaupassa arpoen
päivän jatkoa (minulla ei siis ollut valmista suunnitelmaa, hyvä minä!).
Tahkunan majakka saaren pohjoiskulmassa kiinnosti, mutta sinne oli melkoinen
kierto, kännykkä kertoi erilaisista yöpaikoista, mutta mikään ei oikein
tuntunut hyvältä… Sitten oli Tahkunan majakalle johtavan tien risteyksessä
kyltti lomakylästä kolmen kilometrin päässä. Mietin sinne menemistä, mutta
jatkoin matkaa, kun kello kertoi ajoaikaa vielä olevan hyvin jäljellä. Vajaan
kilometrin päässä käännyin takaisin, mikä kiire minulla! mutta ennen risteystä
pysähdyin ja käännyin taas – kyllä tässä vielä mennään eteenpäin. Neljännen
suunnanvaihdon jälkeen ajoin sitten leiripaikalle Tahkunan tien varressa,
oikein mukava ja kaunis alue lähellä meren rantaa (ei siis rannassa, Virossa
mikään lomailuun liittyvä ei tunnu olevan rannassa, etäisyyttä on aina
vähintään puoli kilometriä). Suihkun ja kevyen syömisen jälkeen lähdin
ilta-ajelulle Tahkunan majakalle, 8 km suuntaansa.
Paikka oli vaikuttava työntyessään keskelle aavaa merta, aurinko oli hiljalleen laskemassa. Rannassa oli muistomerkki (yksi aika monesta) Estonian uppoamiselle, Tahkuna oli lähin paikka kuivaa maata uppoamispaikalle, itse majakka 43 m korkeudessaan komea. Sisään majakkaan ei enää päässyt, korkeanpaikankammoinen minäni oli siitä vain tyytyväinen.
Ehdin takaisin leiriin vielä ennen auringon laskemista meren syliin. Kävelin sitä katsomaan ja samalla reissulla jäin vielä uimaan hämärtyvässä illassa. Kelpasi elää.
Paikka oli vaikuttava työntyessään keskelle aavaa merta, aurinko oli hiljalleen laskemassa. Rannassa oli muistomerkki (yksi aika monesta) Estonian uppoamiselle, Tahkuna oli lähin paikka kuivaa maata uppoamispaikalle, itse majakka 43 m korkeudessaan komea. Sisään majakkaan ei enää päässyt, korkeanpaikankammoinen minäni oli siitä vain tyytyväinen.
Ehdin takaisin leiriin vielä ennen auringon laskemista meren syliin. Kävelin sitä katsomaan ja samalla reissulla jäin vielä uimaan hämärtyvässä illassa. Kelpasi elää.
108 km
Ma 4.8. Tahkuna – Kopu – Söru / Triigi – Panga
Ensimmäinen
vastaan tullut paikka aamulla oli Kõrgessaare ja minä olin hyvin tyytyväinen,
että en ollut jatkanut eilistä matkaani sinne, kylässä ei ollut yhtään mitään. Matkalle
osui viiden kilometrin hiekkatiepätkä, joka oli hankalaa ajaa ja hankaluutta
lisäsi kärpästen ja paarmojen hyökkäys helteessä hitaasti etenevän hikoilevan
miehen kimppuun. Hiekka vaihtui asfaltiksi ja maisema taas enemmän
ulkosaaristolaiseksi, kun tulin Kõpun majakalle. Rantaan oli vielä matkaa,
mutta majakka oli sen verran virolaisittain mäellä (olisiko noussut ympäristöstään yli 10 m!),
että näkyi merelle vaivatta. Nyt ei ollut oikein mitään perusteita olla kiipeämättä
majakkaan ja kiipeäminen menikin hyvin, astuminen ovesta tasanteelle maisemia
katsomaan sen sijaan ei mennyt.
Tasanne oli leveä ja tukeva, mutta minun pääni ei vain suostunut antamaan lupaa astua eteenpäin. No, tuossa ei mitään uutta!
Tasanne oli leveä ja tukeva, mutta minun pääni ei vain suostunut antamaan lupaa astua eteenpäin. No, tuossa ei mitään uutta!
Kõpusta Sõrun
satamaan johti tyhjä ja suora tie, joka helteessä ja vastatuulessa oli reissun
kaikkein turhauttavin pätkä. Jollain bussipysäkillä istui kaksi nuorta miestä
pyörineen ja minä tietenkin poikkesin kyselemään, mistä tulossa jne. Pojat
vastasivat suomeksi ja totesimme olevamme menossa samalle lautalle kohti
Saarenmaata.
Varjoa ei
ollut missään ja kun vastaan tuli tienviitta kyläkirkolle, käännyin sinne.
Pieni puukirkko löytyi varjoisine hautausmaineen, hyvä paikka keitellä ruuat.
Paikka oli hyvin viehättävä, vaatimaton, mutta rakkaudella hoidettu. Tie jatkui
tylsänä Emmasten kylään. Hain kaupasta jätskin, limsaa ei ollut kuin lämpimissä
hyllyissä. Vielä muutama kaunis kilometri meren rantaa Sõrun satamaan, missä
tiellä tapaamani nuoret miehet jo istuivat oluella, liityin seuraan. Ennen
laivan lähtöä ehdin vielä käymään uimassa, ranta ei ollut kovin kummoinen ja
vesi liiankin lämmintä, mutta kai tuo vähän virkisti.
Lautalla
Saarenmaalle tapasin saksalaisnaisen, joka oli ilmeisesti kuukausia (tai
enemmän) kestävällä pyöräreissulla. Oli kiertänyt oikeastaan koko
Pohjois-Euroopan, palellut Suomen saaristossa kesäkuun ja nyt suuntasi Saksaan
päin, mutta tuntui kavahtavan ajatusta kotiin päin menemisestä. Häneltä sain
vinkin Viron ”metsähallituksen” RMK retkeilypalveluista kertovaan appsiin,
jonka latasin puhelimeen. Sieltä sai tiedot telttailupaikoista (varsin hyvin
varustettuja) ja muista retkipalveluista. Muutamaa paikkaa tutkin, mutta
lopulta päädyin koko reissun matkalla kaupallisempiin vaihtoehtoihin –
helteellä suihkuun pääseminen ja juomavesihuollon järjestyminen on liian iso
asia pois annettavaksi.
Nyt oli taas
edessä yöpaikan pohtiminen, mutta sillä ei ollut kiirettä, tuuli oli
takamyötäinen, kaupasta sai kylmää vichya ja vettä pulloihin… (tuo vichy oli
ihanaa – hellepyöräilyn keskellä tuntuu, että jano ei missään vaiheessa
kokonaan häviä, mutta hiilihapolliset juotavat auttavat paremmin ja ehkä vichyn
suolatkin. Ostin 1,5 pullon ja join sen heti puoleen väliin, sitten viiden
kilometrin päästä loppuun. Tuntui kerrankin, siltä, että jano katosi!). Niin,
ja Saarenmaa oli kaunis. Ajoin kohti Pangan jyrkännettä, siellä pitäisi olla
jokin sukelluskeskus, jonka yhteydessä voisi yöpyäkin, katsotaan! Paikka löytyi
mukavan ilta-ajon jälkeen, ihan oikea leirintäalue (kaksi muutakin telttaa),
kunnon suihkut ja vessat. Niin – ja jonkun paikallisen pienpanimon olutta
hanasta, ehdottomasti koko reissun parasta! Oikeastaan ainoa riesa alueella
olivat kärpäset – niitä riitti joka paikkaan, kiipeilemään sääriä, peittämään
voileivän mustaan mattoon… inhottavaa. Tusakastuneena otin puhelimen esiin ja
laitoin Hotels.com –sivuston etsimään minulle edullisimman hotellin Kuresaaresta,
seuraavana iltana en kärpäsistä kärsisi!
Ilta oli
kaunis, kun ajelin Pangan jyrkänteille katsomaan maisemia, yksin sain kaikista
nauttia (kärpäsiä lukuunottamatta).
Keski-Euroopasta lähteneiden pyöräreissaajien kanssa juteltua tätä hiljaisuutta ja yksityisyyttä arvostaa jotenkin eri tavalla. Lämmintä oli, jätin teltasta päälikankaan kokonaan laittamatta, kun lähellä ei ollut ketään kurkkimassa sisään sisäteltan runsaista ilma-aukoista. Siksi myös ulos näki kuin taivasalla nukkuisi. Yöllä heräsin kahden aikoihin kummallisiin valoihin – tähtien peittämällä taivaalla oli yksi pieni pilvi ja siinä salamoi elosalamoita. Ääntä ei kuulunut, salamat olivat kaukana, mutta upea oli näky!
Keski-Euroopasta lähteneiden pyöräreissaajien kanssa juteltua tätä hiljaisuutta ja yksityisyyttä arvostaa jotenkin eri tavalla. Lämmintä oli, jätin teltasta päälikankaan kokonaan laittamatta, kun lähellä ei ollut ketään kurkkimassa sisään sisäteltan runsaista ilma-aukoista. Siksi myös ulos näki kuin taivasalla nukkuisi. Yöllä heräsin kahden aikoihin kummallisiin valoihin – tähtien peittämällä taivaalla oli yksi pieni pilvi ja siinä salamoi elosalamoita. Ääntä ei kuulunut, salamat olivat kaukana, mutta upea oli näky!
Kilometrejä
päivälle kertyi 121.
Ti 5.8. Panga – Kihelkonna – Tehumardi –
Kuressaare
Kun ajaa
autolla Viron isojen kaupunkien välejä tuntuu, että tämä on tyhjä maa, jossa ei
asu ketään eikä kasva mitään. Kun vahtia hidastaa ja kääntyy vähän pienemmille
teille, kuva muuttuu: pusikoita on täällä niin kuin Suomessakin eikä viljavuus
ole aina aivan yhtä hyvin huolehdittua, mutta elossa tämä maa on! Koukkaus
Veeren ulkosataman (varmaan maailman ainoa syväsatama, jonka lähellä ei ole
taajaman tapaistakaan) ajettiin vaimon kanssa joitain vuosia sitten, joten
oikaisin nyt suoraan Kihelkonnaan. Kihelkonnan kirkon ovi oli auki (harvinaista
Virossa), korjaustyöt olivat silmämääräisesti yhtä pahasti vaiheessa kuin viime
syksynä tai kuusi vuotta sitten, kun olin täällä ensimmäistä kertaa.
Ystävyysseurakuntamme on paremmassa kunnossa kuin useimmat Viron seurakunnat,
mutta ei siinä silti hurraamista ole pienen ja vanhenevan jäsenkunnan ja
kalliisti ylläpidettävien kirkkojen kanssa ole. Pastoraatissa ei ollut ketään kotona enkä alkanut soitella kirkkoherra Renelle, ei reissussa ole tarvetta tavata ketään... Kunnioittavia ajatuksia
ajattelin keväällä edesmennyttä emeritus kirkkoherra Elmar Reinsoota kohtaan -
jotain olen matkan varrella kuullut hänen vaiheistaan ja työstään
neuvostoaikana, en silti usko ymmärtäväni siitä uskon ja elämän sankaruudesta
käytännössä mitään, kunnioittaa silti osaan.
Kahvit join toisessa
Kihelkonnan kahdesta kaupasta, sitten eteenpäin kohti Lümandaa. Tuuli puhalsi
vastaan, oikein muuta moittimista en keksikään, maisema oli mukavaa , tie hyvä,
kunto ja mielikin hyvä! Pitkien ja tylsien päivien myötä on päähän kehittynyt
(en todellakaan tiedä, mistä!) joitain typeriä sääntöjä, yhden mukaan lounasta
saa pysähtyä syömään vasta, kun on ajettu ainakin 60 km ja kello on ainakin 12.
Nyt 60 km tuli täyteen varttia vaille 12, mutta kun vieressä oli uimaranta (ja
oikein kyltti sinne, harvinaista Virossa), oli kiusaus ylivoimainen.
Hiekkaranta oli melkein autio, vesi lämmintä ja matalaa, mutta virkisti
kuitenkin, hyvä oli keitellä päiväruuat ja jatkaa taas virkistyneenä eteenpäin.
Vastatuuli
äityi kovemmaksi rannikkoa myöten ajaessa ja tosi kovaksi se kävi, kun käännyin
suoraan itään kohti Tehumardia jättäen Sõvren niemen kiertämisen toiseen
kertaan (puoleen väliin kiersimme sen vaimon kanssa joitain vuosia takaperin).
Niemi olisi kertonut esitteiden mukaan historiaa sodista, samoin Tehumardin
kylä, missä tavoitin saaren itärannikon. Minua se ei nyt kiinnostanut, sen
sijaan matkaa ja mieltä turruttaneen vastatuulen muuttuminen
kymmenkilometrisille hiekkarannoille lyöviä maininkeja nostattavaksi sivutuuleksi.
Rantaa tosiaan riitti ja ihmisiä riitti, pyörällä toki sekaan mahtui. Komeampia
aaltoja en ollut tainnut nähdä kuin Australiassa valtameren rannalla!
Kuressaari oli tuttu kaupunki jo monelta reissulta, se ei perille tulon hohtoa
heikentänyt. Ajelin keskustaan ja sieltä vähitellen hotelliin, jonne
onnellisena kannoin tavarani. Suihkuun, vaatteita pesuun (unohdin ottaa mukaan
pesualtaan tulpan, se puuttui täältä niin kuin melkein jokaisesta paikasta,
missä muuten voisi pestä pyykkiä), loikoilemaan pehmeään sänkyyn, sitten
lukemaan ranskalaisen ikkunan eteen merituulen viilentäessä muuten kuumaa
huonetta. Tuntui aika loistavalta, hintansa arvoiselta!
Ruokapaikkaa
etsiskelin rauhassa, aikaa oli. Lopulta päädyin nettiä ja ravintoloiden
ruokalistoja lueskeltuani Veski Trahteriin, oikeaan tuulimyllyyn ja sen
ympäristöön rakennettuun ravintolaan. Söin pihalla pöytänä tomivan myllynkiven
äärellä, kun aikaisemmin pari kertaa tapaamani suomalaismiehet osuivat paikalle
ja kysyivät, sopiiko liittyä seuraan ja sopihan sen. Selvisi, että miesten
perhe oli muuttanut Suomeen Tallinnasta poikien ollessa silloin 14 ja 3 vuotta,
sitten oli elämä vienyt vanhemman it-hommiin, nuoremman haaveilemaan
näyttelijän urasta ja sitä tekemäänkin harrastelijakuvioissa. Juttu luisti,
yhteys löytyi vaivatta ja ruokakin oli erittäin hyvää. Ruuan jälkeen miehet
sanoivat olevansa jatkamassa paikalliseen Vinoteekkiin ja kysyivät, lähtisinkö
mukaan. Jos tällainen vanha kelpaa! – ja niin löysimme itsemme valitsemassa
viinipulloa tyylikkäässä viinibaarissa. Poikia kiinnosti valtavasti minun työni
pappina ja sen takana oleva arvomaailma, minua heidän historiansa kahden maan
välillä.
Puhuimme luovista ammateista ja ihmisten edessä olemisesta, mainitsin vävypojan räppäävän ja taas kerran sain Pyhimys-Mikosta melkoista ilmaista respectiä. Ilta jatkui vielä terasilla piispanlinnan muurien juurella kuun noustessa raunioiden ylle – upea ilta monessa mielessä!
Puhuimme luovista ammateista ja ihmisten edessä olemisesta, mainitsin vävypojan räppäävän ja taas kerran sain Pyhimys-Mikosta melkoista ilmaista respectiä. Ilta jatkui vielä terasilla piispanlinnan muurien juurella kuun noustessa raunioiden ylle – upea ilta monessa mielessä!
104 km
Ke 6.8. Kuressaare – Oressaare – Kuivastu /
Virtsu – Pärnu
Aamulla ajoin
Kuressaaresta vanhaa postitietä kohti Oressaarea, minne tulin kovassa helteessä
puolen päivän aikoihin. Söin jossain ravintolan tapaisessa Ceasar-salaatin,
joka maistui oikein mainiolta, mutta ehkä oli sitten kuitenkin jotain muuta -
no palataan tähän! Pengertie Muhuun oli vaikuttava ajaa pyörällä, on se sitä
ollut autonkin kanssa, mutta pyörällä on paljon lähempänä kaikkea ja siksi
kokeminenkin on vahvempaa.
Muhun saarella en oikein keksinyt
poikkeamisen aihetta, joten jatkoin eteenpäin juotuani Liivan kylässä päiväkahvit. Olin
suunnitellut yöpaikan Liivaan, mutta kello ei ollut vielä edes 15 eikä paikalla
ollut mitään erityisen houkuttavaa, siis takaisin pyörän selkään! Osuin Kuivastu-Virtsu
–lautalle melkein suoraan ja niin kello oli kovin vähän vielä mannermaan
puolellakin. Kartta ja netti eivät kumpikaan kertoneet yöpaikoista Virtsun ja
Pärnun välillä, mutta matkaa ei kertyisi kohtuuttomasti, vaikka ajaisin
Pärnuunkin asti ja sitten olisi seuraavana päivänä aikaa pitemmälle paussille.
Matka oli pitkä autiota tietä, ruokahalua ei ollut, joten en poikennut ruokaa
keittämäänkään, juotavaa jugurttia hörppäsin silloin tällöin.
Jossain
vaiheessa voimat tuntuivat loppuvan aivan kokonaan, mutta taas niitä jostain
löytyi ja lopulta tulin Pärnuun mittarin näyttäessä liki 160 kilometriä.
Yöpaikaksi hain Konsen leirintäalueen ”Pärnujoen varrelta melkein keskustasta”.
Tämä piti kyllä paikkansa, tosin jokea ennen oli teräslanka-aita ja sen jälkeen
tie, mutta mitäs siitä. Aika sotkuinenkin oli paikka, teltat vieri vieressä
ankealla hiekkakentällä, mutta kaikki tarvittava löytyi. Väsynyt olin.
Kilometrejä kertyi 163, eniten tässä reissussa.
To 7.8. Pärnu
Yöllä heräsin
vatsakipuun – oksensin ja ripuloin. Raahautuminen teltan ja vessan välillä ei
ollut herkkua, mutta onneksi aktiivisempi ripulointi jäi aika vähiin. Aamulla
heräsin täysin voimattomana, väkisin söin vähän sämpylää ja join kahvia,
vessassa kävin useampaan kertaan. Ruokamyrkytys (se Oressaaren Ceasar-salaatti?),
helteen aikaansaama ylirasitus… en tiedä eikä sillä kai niin väliäkään, mutta
kurja oli olo. Puhelinkin oli lakannut toimimasta, kävin ostamassa virolaisen
prepaid-kortin, joka toimikin vaivatta eikä maksanut kuin 9 € (myöhemmin sitten selvisi, että Soneran yhteydet
kaikkialle Eurooppaan olivat olleet poikki jostain tuntemattomasta
syystä ja jossain vaiheessa yhteys palasikin, mutta mitäpä tuosta). Sitten
nukuin pari tuntia teltassa ja kävin syömässä Hesburgerin hampurilaisen, sitten
nukuin taas pari tuntia lisää. Välillä palelin, välillä hikoilin, aivan
voimaton oli olo koko ajan. Kävin rannallakin, lueskelin varjossa olevalla
penkillä, uinkin ja sitten palasin taas leiriin ja menin yöunille klo 19
aikoihin. Kaiken kaikkiaan nukuin vuorokauden 24 tunnista 16! Yhdeksän aikoihin
havahduin suomalaispariskunnan teltanpystytystoimiin oman telttani vieressä.
Pystytys vei aikaa yli puoli tuntia eikä lopputulos silti kummoinen ollut.
Mietin, kehtaisinko mennä auttamaan, mutta en minä itse ainakaan olisi
tykännyt, jos joku puuttuisi minun leirin tekemiseeni, joten jäin telttaani.
Ei kovin
hohdokas lepopäivä, vaikka Pärnu kesäkaupungin parhaita puoliaan yrittikin
helteessä esitellä. Kaupunkiajelua tuli 20 km.
Pe 8.8. Pärnu – Vändra – Türi – Rapla
Aamulla
heräsin ja tunnustelin itseäni – vatsa ei ollut kipeä, pää ei ollut kipeä, oli
nälkä… Lepo tai mikä sitten olikin, oli auttanut ja toiveikkain mielin pakkasin
pyöräni ja lähdin eteenpäin. Lyhimmillään tie Tallinnaan olisi vain vähän
toista sataa kilometriä, mutta vointi tuntui sen verran hyvältä, että ison tien
laidan sai rauhassa unohtaa. Pyöräreitti 2. kulki Sindin ja Türin kautta 237 km
matkan, se voisi olla sopiva. Alkumatka meni kokeillen, mutta kun mitään
ongelmaa ei tuntunut olevan, jatkoin hyvillä mielin mukavaa tietä. Tälle
päivälle ei osunut mitään isompaa nähtävää, sen sijaan joitakin nautittavimpia
tien pätkiä koko reissussa. Huimaamistakin pääsin harjoittelemaan pienellä
Pärnu-joen yli vievällä sillalla: ajotiestä oli erotettu kevyen liikenteen
väylä, kovin kapea sellainen ja sillan kohdalla olikin tien puolella tukeva
betonimuuri ja joen puolelle kolmen vaijerin muodostama aita. Taas kerran
täysin turvallinen ja helppo paikka – paitsi minulle!
Suunnitelma
jatkosta oli kovin auki, Paiden pikkukaupungin jälkeen olisi kilometrien mukaan
sopiva aika yöpyä, mutta sieltä ei näyttäisi löytyvän mitään paikkaa, Paideen
jääminen taas tarkoittaisi jäämistä liian aikaisin jonnekin, missä ei ole
mitään erityistä ja toisaalta turhan paljon matkaa seuraavalle päivälle. Türin viehättävässä
pikkukaupungissa istuin jätskiä syöden ja limsaa juoden puiston penkillä ja
selailin karttoja. Raplan pikkukaupunki olisi sopivan matkan päässä, joskin
kokonaan poissa minun suunnittelemaltani reitiltä ja sieltä jäisi matkaa Tallinnaan
vain kuutisen kymmentä kilometriä. Siis sinne! Türissa koin reissun ainoan
rengasrikon, täysin omaa syytä. Rotvallien reunat olivat Virossa usein yhtä
korkeita kuin Suomessakin ja nyt ohjasin eturenkaan pieneen halkeamaan, jonka
kautta tärähdys jäi vähän pienemmäksi kuin muuten. Jo ajaessani muistin miettineeni
aiemmin vastaavissa paikoissa, että mitenkähän tässä käy takarenkaalle ja
samassa kuuluikin pussahdus ja takarengas tyhjeni. Sisärenkaassa oli
tyylipuhdas snakebite – kaksi reikää vierekkäin rotvallin reunan lyötyä
vanteeseen jättäen sisärenkaan väliin. No, ei renkaan vaihto kauaa kestänyt, vanhankin
sain paikattua saman tien.
Raplaan tulin klo 17 tienoissa ja
siellä Jõe Külalistemajaan, joka yksimielisten
nettiarvioiden mukaan olisi mainio yöpaikka ja sitä se olikin. Hiljainen,
siisti paikka (pelkäsin pitkään olevani ainoa asiakas), yksinkertaiset huoneet,
hyvä aamiainen… Aivan kaikkea, mitä pyöräretkeilijä voisi toivoa. Laitoin
Facebookiin kuvan huoneestani ja tekstin, jossa kerroin pyöräretkeilijän
taivaan näyttävän juuri tältä.
Kaupungissa ei sinänsä ollut mitään erityistä,
ruuan sentään sain, mutta hyvissä ajoissa ehdin takaisin kämpille lukemaan ja
nauttimaan oikean sängyn ylellisyydestä. Kirjaksi vaihtui Tove Janssonin
Kesäkirja. Edellistä Face-päivitystä seurasi pian toinen: - Reissussa mukana kaksi hyvää kirjaa. Nyt aloitin toisen ja
pysähdyin: Tyttö herää yöllä ja herättää Isoäidin: Onko ovi kiinni? Isoäiti
vastaa: Se on auki, se on aina auki. Voit nukkua aivan rauhassa.
Olisiko tässä tarpeeksi fillarireissun opiksi minulle, turvallisuutta etsivälle.
Olisiko tässä tarpeeksi fillarireissun opiksi minulle, turvallisuutta etsivälle.
Kilometrejä kertyi 141 eikä yksikään
niistä tuntunut kovin raskaalta.
La 9.8. Rapla – Tallinna
Aamulla en
pitänyt kiirettä, matkaa ei olisi paljon eikä Tallinnaan mitään tarvetta tulla
kovin aikaisin. Aamupäivä oli pilvinen ja ajaminen normaalia viileämmässä
säässä yhtä juhlaa. Isommilla teillä alkoi näin lähellä Tallinnaa olla jo
melkoisesti liikennettä, mutta pienempiäkin teitä löytyi ja aitoa
maalaismaisemaa vielä 30 km Tallinnasta. Sakun taajamassa melkein poikkesin
oluttehtaan museossa, mutta ei sitten viitsinytkään, jos sitten kaupungissa
joisin Sakun oluen, se voisi olla museota kiinnostavampaa! Poikkesin kebabilla
(tällaisia paikkoja niin kuin muitakaan pikaruokapaikkoja ei Virossa juuri
Tallinnan ulkopuolella ole) Järvekeskuksessa ja sitten katujen laitoja
keskustaan, mistä tutulle, sotkuiselle camping-alueelle Piritaan.
Hääpäivämme
kunniaksi söin sushi-aterian, joka rakkaan vaimon kanssa olisi epäilemättä
maistunut paremmalta, ajelin vanhan kaupungin laitoja ja meren rantoja, päädyin
lopuksi Piritan olympiapurjehduksen ränsistyneille katsomoille seuraamaan
auringon painumista mereen. Kaunis päätös päivälle ja retkelle. Leppoisaa
ajelua mahtui päivään 93 km.
Su 10.8. Tallinna – Helsinki
Laiva lähti
10.30, joten aikaa oli enemmän kuin luontevasti sain kulumaan. Fillarilla pääsi
etuilemaan hyvin jonoissa ja niin olin laivassa sisällä hyvissä ajoin. Sain
Janssonin Kesäkirjan loppuun sopivasti puoli tuntia ennen Helsinkiin tuloa.
Vaimo oli
tuomassa lapsenlastamme, Moonaa, Helsinkiin ja meidän oli määrä tavata
Pihlajamäessä. Helsingin pyörätiet toimivat aivan loistavasti – eteenpäin on
menty takavuosista paljon! Mäkiä tosin oli 15 km matkalla enemmän kuin
muutamana päivänä Virossa. Sitten rakkaiden ihmisten kohtaamista, tavarat pois
pyörän päältä, pyörä auton taakse ja kohti kotia.
Reissun
jälkeen on aina jotenkin tyhjä ja hämmentynyt olo, mutta nyt mieli oli ennen
kaikkea vain onnellinen. Hyvä reissu hienossa maassa. Pyörä toimi, mies toimi
yhtä sairauspäivää lukuun ottamatta, tarpeeksi paljon kokemuksia ja elämyksiä,
ihan oikeaa elämää! Niin, ja vähän vähemmän suorittamista ja suunnitelmien
toteuttamista kuin joillain aikaisemmilla reissuilla. Olenkohan kasvamassa?
Viimeisenä
päivänä ajoin 19 km, koko reissussa 1161 km.
Hieno reissu länsi-Virossa! Virossa näkyykin paljon enemmän pyörämatkailijoita kuin Suomessa, paikalliset reissaavat perheiden kanssa ja paljon on tietysti ulkomaalaisiakin. Itse olen maassa asunut 2.5 vuotta, mutta pyöräretkelle en ole vielä ehtinyt. Autolla olen kyllä maata kiertänyt ja vieraillut kaikissa yli 5.000 asukkaan kaupungeissa. Seuraava reissu itä-Viroon? Tartu, Võru, Põlva, Otepää, Elva, Peipsijärven alue... Kivaa seutua.
VastaaPoista